söndag 31 januari 2010

Stora problem för många muslimer

Dagligen får vi genom massmedia kännedom om hur illa det är i mellanöstern och hur farligt Islam och muslimer är.

Vi blir itutade att muslimerna är terrorister, att de tvingar kvinnor att underkasta sig männen, att de hatar den ”goda” västvärlden och att de har en religion som är livsfarlig.

Fördomarna haglar över västvärlden. Det skapar stort tryck på muslimska familjer här i Sverige. Många har flytt hit från krig och förtryck.
De har inte alltid funnit den trygga tillvaro de drömt om.

Mer än hundra utsatta bostadsområden, med fattiga miljöer, rädsla och osäkerhet har upstått under 90-talet. Hopplösheten hos ungdomar, frustration, utstötthet, förödmjukelser och känslan av marginalisering i sin egen miljö, är den ideala grogrunden för utslagning, kriminalitet, missbruk och extremism i Sverige.


Kulturkrockar och rädsla


De muslimska ungdomarna riskerar en flerdubbel utsatthet, som leder till allt från dåliga skolresultat, konflikter mellan generationer, fram till arbetslöshet, knark och annan kriminalitet och kan leda till religiös extremism.

Föräldrarna lever inte sällan i rädsla för det nya samhället och det leder till att man tenderar att gå med på att segregera sig. Det är vanligt med krockar mellan det nya samhällets normer och de värderingar som muslimer tagit med sig från sina ursprungsländer.

Isolering och en låg allmän kunskapsnivå jämte arbetslöshet i vuxengenerationen ger ungdomarna ett dåligt utgångsläge för delaktighet i samhällsprocessen.
Framtiden ter sig mörk för många muslimer i utsatta områden.

De ansvariga för våra barn och ungdomar är vi vuxna, vare sig vi är invandrare eller födda här, vare sig vi bor i ”fina” områden eller i miljonprogrammets betong-getton.

Om vi inte tillhandahåller det våra unga behöver för att klara sig kommer vi att stå där svarslösa när vi får frågan om hur vi förvaltat vår tid i världen. Hur ska vi kunna förverkliga detta i familjeproblematikens Sverige av i dag?


Synen på vad föräldraskapet innebär och föräldrarnas roll varierar inte bara mellan olika länder utan också genom tiderna och bestäms av ekonomiska, sociala och kulturella skillnader. I Sverige har synen på familjen och föräldrarollen genomgått stora förändringar under de senaste 50 åren.

Om vi muslimer i rädsla försöker avskilja oss och gömma oss för världen kommer vi att bli utslagna och gå under. Vi kan inte göra vår värld mindre och mindre i tron att vi kan ha ett segregerat muslimskt rike i Sverige, som överlever någonstans utanför majoritetssamhället.

Det är viktigt att de svenska muslimerna deltar i de diskussioner som uppstår kring samhällsproblemen. Utmaningarna måste bemötas av ett engagerat muslimskt samfund rustat med tolerans, dialog och upplysning.

lördag 30 januari 2010

Några reflektioner kring islams familjesyn

Den första miljö barnet möter, när det lämnat moderlivets trygghet och värme är familjen. Barnet behöver familjen för att utveckla sig och börja fungera som en människa i sin egen rätt.

Här i sitt hem, med sina föräldrar, får barnet grunderna för språk, värderingar, uppförande, vanor och framtida psykisk och social inriktning.

Detta innebär att man genom att etablera en familj och ta hand om den på rätt sätt, blir ansvarig för en institution som är hörnstenen i en harmonisk och framgångsrik social struktur.

Familjen är - i vår tro - absolut nödvändig för att bygga upp ett stabilt samhälle. Den bildas genom det lagliga islamiska äktenskapsförbundet, vilket består i en kvinnas och en mans ömsesidiga samtycke uttalat inför två vittnen. Detta förbund erbjuder skydd för barnen samt säkrar kvinnan mot att utnyttjas i lösa förbindelser.

I Koranen läser vi: ”Gud har ock givit er makar av ert eget släkte och av era makar har Han beskärt er barn och barnbarn, samt försett er med goda ting.” (16:72)

Islam har gett föräldrarna ett stort ansvar vid uppfostran av sina barn.
God stil och kärleksfull anda inom familjen bidrar till ett gott uppförande längre fram. Till föräldraskapets uppgifter hör också att ge barnen en god samhällsställning.

En bra social position förutsätter en bra utbildning. Vår tro påbjuder inhämtandet av kunskaper såsom en plikt för både kvinnor och män, vuxna som barn. Att ge flickor utbildning betonas särskilt av profeten - Guds fred och välsignelser över honom.

Kvinnor är definitivt inte männens slavar i islam. Kvinnor och män har lika ansvar att hjälpa och skydda varandra. Att förtrycka kvinnor är destruktivt och mot islams grundprinciper.


När man tar en titt på familjens ställning i dag kommer man att se att framtiden ter sig mörk för många muslimer i dagens Sverige.
Föräldrarna är inte föredömen längre i det nya hemlandet, utan några som själva behöver stöd. De tappar fotfästet och barnen växer förbi dem och bort. Många muslimska föräldrar ser sin föräldraroll gå i kras.

Och vad blir resultatet?

Vi ser trasiga familjer och antalet skilsmässor är nästan dubbelt så många idag som för tjugo år sedan.


Positiva strategier för att bidra till ett bättre gemensamt samhälle:


• Stärka familjen och höja dess status som en källa till trygghet och framtidstro för barnen.

• Stärka de muslimska kvinnornas ställning i Sverige med motto Kvinnors trygghet, barnens framtid.

• Stärka muslimska ungdomars identitet i Sverige genom utbildning

• Hjälpa ungdomarna att integrera sig som goda muslimer i det svenska samhället genom att utbilda rollförebilder

• Hjälpa ungdomarna att öka sin förmåga att orientera sig med det svenska språket och ha en insikt i hur det svenska samhället fungerar.

• Ge ungdomarna möjlighet till gemenskap och meningsfulla aktiviteter.

• Öka förståelsen hos samhället om ungdomarnas identitet och kultur gentemot det svenska livsmönstret

• Ge ungdomarna större inre trygghet.


FNs deklaration om mänskliga rättigheter (Artikel 16:3)

Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och ger rätt till skydd från samhället och staten

tisdag 12 januari 2010

Islam- en fredens väg

Jag längtar till Landet som icke är
Ty allting som är är jag trött att begära
Månen berättar mig i silverne runor om landet som icke är
Landet där all vår önskan blir underbart uppfylld
Landet där alla våra kedjor falla
Landet där vi svalka vår sargade panna i månens dagg

Mitt liv var en het villa
Men ett har jag jag funnit
Och ett har jag verkligen vunnit –
Vägen till landet som icke är.

Så underbart skaldade Edith Södergran och för mig betydde hennes diktning mycket i min ungdoms dagar.
Landet som icke är – det osynliga, det fördolda, men det sanna, evigt bestående som vi alla söker, utanför oss och inom oss.

I Guds, den Barmhärtige Förbarmarens namn!
Allt lov och pris hör Gud till, alla världarnas Herre,
Den Barmhärtige Förbarmaren,
Domedagens Konung!
Dig dyrka vi och Dig anropa vi om hjälp;
Led oss på den raka vägen,
Deras väg, vilka Du bevisat nåd,
Vilka ej drabbats av vrede och som ej fara vilse!

I Guds, den Barmhärtige Förbarmarens namn!
Alif Lam Mim. Detta är skriften, däri finns intet tvivel, en vägledning för de Gudfruktiga,
Dem, som tro på det fördolda, förrätta bönen och dela med sig av vad Vi givit dem,
Och dem som tro på vad som nedsänts till dig och vad som nedsänts före dig och äro förvissade om det tillkommande livet Dessa är i åtnjutande av vägledning från sin Herre;
Ja dessa är de lyckliga.

Att plötsligt här finna en länk till islam är väl ett gott förebud för framtiden! Förunderligt inte sant, månen som skalden talar om, är ju samtidigt symbolen för islam, Qur’anens arabiska bokstäver - silverne runor… och vägen till Landet som icke är, den raka vägen till det fördolda och till lyckan.

Hur nära varandra skulle inte nordens kulturer och islam kunna stå varandra och vilken naturlig och inspirerande del av vår andliga värld bibeln och koranen skulle kunna vara om vi kunde gå bortom de dagspolitiska konflikterna och vrångbilderna och mötas på en vackrare plats.
Vilka möjligheter vi står inför om vi kan låta våra heta villor av fördomar och kedjor av egoistiska drömmar och begär falla till marken, och mötas inför Verkligheten som bröder och systrar i stället för fiender.


Är detta inte vad våra religioner egentligen handlar om – att beträda Hoppets och Kärlekens vägar till detta osynliga men ändå närvarande rike som ligger så nära oss men ändå så långt ifrån.

Vad är egentligen islam, som vi muslimer vill dela med oss av?

Några punkter för vårt samtal, kring bokstäverna i ordet islam, tankar kring vår gemensamma situation:

I = får inleda med ordet Islam, som betyder fred, trygghet säkerhet och Gudshängivelse
S = Står genom historien för samexistens, Jag vill bara påminna om det stora Andalusien, det islamiska Spanien. Den civilisation som blomstrade där, under nästan åtta hundra år, gav upphov till renässansen, upplysningstiden och kanske till och med vår egen genom matematik och naturvetenskaper blomstrande tidsålder. Den civilisationen blev en smältdegel där judar, kristna och muslimer tävlade med idéer och kulturella storverk. Det osmanska imperiet från 13-hundratalet fram till 1924 är ett exempel på en mångreligiös statsbildning där olika religioner och folk levde sida vid sida i, som Ivo Andric sade: Den stilla friden.
L = kan få stå för livskvalitet, rätten att få organisera sitt liv efter hållbara etiska principer och styrkan att kunna hålla samman familjer och samhällen kring upphöjda principer
A = ansvaret för vår gemensamma seglats över denna världens oroliga hav, som just nu virvlas upp av sekularismens stormvind.
Dialogen, samtalet, är sättet att upprätta ett sjökort för att kunna känna igen och undvika de grund, grynnor och blindskär som hotar att krossa vår farkost. Ty vi seglar i samma båt, vi som tror, och det har vi gjort länge utan att veta om det. Men nu har trycket blivit så hårt i samhället och omvärlden att vi måste bli medvetna och ta ansvar inte bara för oss själva utan för varandras välfärd och trygga resa fram till den andra stranden – landet som icke är, men som ändå är vårt stora hopp för det goda livet.
M = låter vi symbolisera Moralen och Etiken. Jesus, Gud give honom Frid, sade: Ni är jordens salt, och Koranen anbefaller oss att visa och anbefalla det goda och rätta och förbjuda det onda, falska och fördärvliga. Men tron bjuder oss att göra detta genom den goda förebildens väg, inte genom terror och våld. Islam har utnyttjats av starka politiska krafter i vår tid och skrämmande gestalter har trätt fram på världs-scenen, och i islams namn har de förbjudit det goda och anbefallt skräck, fasor och urskillningslöst våld.
Islam har från början fått kämpa mot dessa krafter och företeelser och låt det bli känt för alla och envar i våra nordliga länder att vi muslimer kommer med fred och goda avsikter och att vi är beredda att försvara våra nya hemländer, sida vid sida med alla goda krafter.


Muslimernas ankomst till Norden är en utmaning för oss alla att stå upp mot fördomar och diskriminering och social segregering. Ett av de starkaste och mest verkningsfulla medlen som står till vårt förfogande är Dialogen och de idéer, planer och aktiviteter som uppstår genom det uppriktiga samtalet.

tisdag 27 oktober 2009

Mohammed Knut Bernström

Vi tillhör Gud och till Honom skall vi föras åter.

En stor gestalt i svensk islam har gått ur tiden. Vi ber Allah att visa honom Sin barmhärtighet.
Gud gav honom uppgiften och Mohammed Knut utförde storverket att ge oss en ny tolkning av Koranens budskap på klar och begriplig svenska.

Han var en uppriktig vän, ödmjuk och full av respekt för sina medmänniskor, alltid redo att hjälpa där det behövdes.
Må Allah belöna honom.

Vi muslimer i Sverige minns honom med glädje varje gång vi ser Koranens Budskap och varje gång vi läser ur den och ser hur vi och våra barn och unga har fått en möjlighet och ett medel att närma oss islams hjärta.

En sådan välgörenhet lever vidare. Må dess frukter vara med honom i graven och bistå honom på den dag vi samlas igen.

al-Fatiha!

onsdag 21 oktober 2009

Från debatten om Sverigedemokraternas hat mot islam

I går förklarade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på Aftonbladet Debatt varför partiet uppfattar islam som ett hot mot Sverige. Åkesson skriver bland annat att dagens mångkulturella svenska maktelit är totalt blind för farorna med islam och islamiseringen.
Här hittar du Jimmie Åkessons debattartikel:
”Muslimerna är vårt största utländska hot” Åkesson (SD): Jag ska göra allt i min makt för att vända trenden

Imam Abd al Haqq Kielan om Jimmie Åkessons syn på islam

”SD:s hatbudskap kan locka lättskrämda”

Man blev nästan mörkrädd när man läste sverigedemokratiske partiledaren Jimmie Åkessons programförklaring här igår. Men bara nästan, för hans argumentation är enkel att genomskåda. Han har svängt ihop en mycket avslöjande debattartikel som visar hela avgrunden av hans och hans partis otäcka människosyn.

Med taktiken att utmåla islam och de svenska muslimerna som det stora hotet mot fosterlandet tror han sig ha funnit receptet för ta sig in i Sveriges riksdag.

Han propagerar därför ohämmat om ett islam som gillar våld och om muslimer som är radikala, benägna till att våldta folk och gå med i terrororganisationer .

Faktum är att islam har ett humant och icke-agressivt budskap. Redan själva namnet har med fred och trygghet att göra. De islamiska samhällena i Afrika, Asien och Mellanöstern har historiskt sett varit fredliga jämfört med ett Europa som ju sönderslitits av krig efter krig. Modern forskning visar detta. Det finns gott om böcker att läsa i ämnet.

Nästa osanning: Det har varit krig mellan islam och det kristna Europa i 1400 år påstår han. Det är dåligt påläst. Den första stora konflikten mellan kristna och muslimer var korstågen för tusen år sedan. Korstågen var en västeuropeisk invasion av Mellanöstern. Tre århundraden av blodbad och terror startades definitivt inte av muslimerna. Själve påven Johannes Paulus II har offentligt bett om förlåtelse för korstågen.

Många nutida forskare anser att det var samverkan mellan judar, kristna och muslimer i det muslimska Spanien, från 711 till 1492, som var det egentliga upphovet till renässansen, upplysningen, humanismen och det moderna vetenskapliga tänkandet. Vad skulle inte kunna hända om judar, kristna och muslimer åter lever i fred med varandra?

Sd:s partiledare hävdar utan belägg (ljuger om) att islam har påverkat det svenska samhället för mycket. Det är sant att en del människor med andliga intressen har blivit inspirerade av att vissa muslimer tycks ta sin tro på allvar.

Men det svenska samhället påverkar muslimerna oändligt mycket mer än tvärtom. Svenska muslimska barn och unga är inte så rotlösa som sverigedemokratisk propaganda vill få oss att tro. De går i skolan som alla andra och träffas och umgås och många fördomar om ”den andre” försvinner vartefter ungdomarna växer upp med kompisar från olika bakgrunder.

Åkesson svartmålar en folkgrupp - ”den muslimska befolkningsgruppen” – som han anser massinvandrar till Sverige och breder ut sig på ett oroväckande sätt och sprider osvenska seder. Det värsta utländska hotet mot vårt land sedan andra världskriget tycker han.

Svara på det här, Jimmie Åkesson: Kommer hotet från människorna från dåvarande Jugoslavien som hämtades hit som arbetskraft på 60- och 70-talet och hjälpte till att bygga upp den svenska välfärden? Eller fruktar du kanske de, ofta, sekulära flyktingarna från Iran på 80-talet? Många av dem är högutbildade redan. Kanske du är rädd för de bosnier som etiketterades som muslimer och etniskt rensades på Balkan under 90-talet och som flydde hit från sina utbrända byar och bombade städer? Eller är skräms du av de somalier som tvingats fly från sina hem på grund av outhärdliga förhållanden? Vad är det för hotbild du generaliserar om?

De flyktingar och nya svenskar, som sd-propagandan spyr sin galla över, kan vittna om varför de sökt skydd och trygghet här i Sverige. Det var inte för att göra Sverige färggladare, som Åkesson så cyniskt antyder.

Enfrågepartiet Sverigedemokraterna framträder nu öppet med blottad snagg, kängor och bombarjacka och hetsar på ett mycket agressivt sätt mot en grupp av människor här i landet, där de flesta redan är lika mycket svenska medborgare som Jimmie Åkesson själv.

Med detta parti har det etablerats en politisk agenda, en skinhead-politik, som väcker farhågor hos demokratiskt sinnade människor. Sd-tänkandet har rötter i den mörkbruna mylla som frambragte nazismen. Målgruppen för hatet har bara ändrats från judar till muslimer.

Argumentationen är uppfiffad för nutida bruk, men påminner ändå illavarslande om nationalsocialisternas språkbruk. Det farliga med att spela på hatets strängar har vi sett prov på gång efter annan i Europa. Vad som börjar i liten skala kan sluta med ett stort elände. Det gäller att se upp i tid.

Hr Åkesson och hans gelikar vädrar och sniffar i populismens vindar. De hoppas att med sitt hatbudskap mot svenska muslimer kunna lura åt sig röster från lättskrämda väljare inför riksdagsvalet 2010.

torsdag 20 augusti 2009

GRATULERAR TILL RAMADAN 22 aug 2009

lördag 1 augusti 2009

Eskilstuna-Kuriren lyfter på stenar

och exponerar vissa läkares agenda. En mycket klok ledare står att läsa i Kuriren. Det finns flera tidningar på sistone som vågat stå upp för minoriteters rättigheter, och det känns bra i ett opinionsklimat som präglas av antisemitism och islamofobi.

Kuriren var en av de få pressröster i Sverige under nazi-tiden (1940-talet) som vågade stå upp mot nassarna.

Att kalla omskärelse för stympning är oförskämt, rent ut sagt. Judar och muslimer ska ses som stympade om dessa blonda och blåögda mörkmän i vita rockar ska få som de vill.

Vilken förmäten inställning till omvärlden och världscivilisationerna.

Haiku: (jag kommer inte ihåg vem som skrivit den, kanske Basho)

När grodan hör hästens fotsteg
får den ett listigt ansiktsuttryck